První etapa zahrnuje nejdůležitější funkcionality systému – evidence členské základny a členských povinností, evidence a prodej povolenek, brigády, struktury a nastavení organizačních jednotek a svazových orgánů, evidenci revírů a agendu rybářské stráže a kontrol. Ve druhé etapě, která bude nasazena s tříměsíčním rozestupem od etapy první, potom budou všechny ostatní funkcionality, včetně rybochovu, agendy sportu a mládeže, kalendářů, práce s dokumenty a webového portálu, který umožní přístup do systému široké veřejnosti a který nahradí aktuální webové stránky Svazu.
V současnosti je dokončováno programování funkcionalit 1. etapy a probíhá detailní analýza funkcionalit 2. etapy.
Ve druhé polovině března bude zahájeno testování funkcionalit 1. etapy a také zátěžové a unit testy. Za tímto účelem byly osloveny jednotlivé územní svazy, aby doporučily své zástupce nejen za ÚS, ale i za místní organizace, kteří by měli zájem se na testování podílet.
„Testování bude probíhat na základě přidělených testovacích scénářů jednotlivým testerům, kteří budou výsledky jednotlivých kroků následně reportovat pomocí vybraných nástrojů, jako je Jira HD nebo TestLink. Testovací scénář si můžeme představit jako nějaký předem definovaný proces, který má ověřit průchod některou z funkcionalit – tedy něco ve smyslu „otevři členskou základnu, najdi konkrétního člena, nastav mu odpracování brigád ve výši 8 hodin, zkontroluj že 2 neodpracované hodiny se převedly na peníze, které se promítnou do ceny a účtenky, kterou mu systém vygeneruje při nákupu pstruhové celosvazové povolenky“. Jednotlivé kroky jsou následně testerem hodnoceny ve smyslu, zda proběhly, zda někde systém nenahlásil chybu nebo něco špatně nespočítal. Testovány budou jak pozitivní scénáře, kde je očekáváno úspěšné provedení akce, tak i negativní scénáře, u kterých je předpokládáno, že systém akci neumožní („najdi v databázi člena sousední místní organizace a zjisti jeho adresu“) nebo ji umožní v omezené míře (např. pro nalezení člena sousední MO je nutné nejprve zadat jeho nacionále z občanského průkazu, a zobrazený výstup potvrzuje pouze jeho existenci a splnění členských povinností, nikoli informaci, kde brigádu odpracoval). Podobných testovacích scénářů bude poměrně velké množství na každou oblast, kterou RIS bude zajišťovat, a to včetně správnosti nastavení rolí (jiná data o členovi najde osoba v roli vedoucího rybářského kroužku a jiná najde prodejce povolenek). Samozřejmě zahájení testování na konci března bude předcházet školení testerů prostřednictvím videokonferencí, kde všechny zúčastněné naučíme s testovacími nástroji pracovat“
Tomáš Kočica, projektový manažer RIS za ČRS
Ze strany zaměstnanců a funkcionářů Svazu předpokládáme přibližně 100 osob, které se budou na testování této fáze podílet, ať už z úrovně místních organizací, územních svazů nebo Republikové rady. Pokud byste se chtěli na tomto testování podílet také, máte zkušenosti s testováním nebo jste alespoň pokročilý uživatel PC, tak budeme moc rádi – v takovém případě na sebe prosím zanechte kontakt prostřednictvím tohoto formuláře. Podle dostupných kapacit a množství zájemců o testování potom vybereme složení testovacích týmů – předem se omlouváme, že se nemusí dostat na všechny zájemce, protože i následné zpracování reportů z testování je velmi náročné a z pohledu dodržení harmonogramů a dostupných kapacit pravděpodobně nebude možné všem zájemcům o testování vyjít vstříc.
Děkujeme všem za spolupráci.
Zdroj: Za ČRS Lukáš Mareš